Mellan resorna.

Posted by: Lena   in Aktiviteter/Jippon, Allmänt Jidder, Malaysia

Mellan de här resorna har vi varit på SSM kräftskiva och AGM möte och vi är fortfarande med i styrelsen fast vi inte tänkt det. Jag har inrett ett syrum. Tog bordet som stod inne i "maid rummet" och ställde in det i gästrummet på bottenvåningen och där har jag sedan ställt min symaskin så jag har sytt och lagat en hel del, tills jag fick ont i ryggen.

Å så har jag förståss varit på lite Swea grejer som lunch t.ex

Har även varit på SSM familje julfirande men iår va vi inte med och hjälpte till som tomtar utan vi gick bara dit för att handla lite välgörenhetsprylar.

Det har varit väldigt dåligt väder mesta delen av hösten, kanske inte så ofta regn men mulet. Kallt ner till 22 grader och högst 28 på dagen.

Den 4:e November började vi med diet för att gå ner i vikt. Om det skriver jag på en annan sida och det är http://fatinkl.bloggplatsen.se/ om hur det blir motgångar och lite andra funderinga och även vad jag gör mer än att gå på diet.

Landar på eftermiddagen den 21:a Augusti och den 25:e åkte jag till Bangkok med Mats. Han har under tiden jag varit borta både hunnit med Bangkok och Singapore.

Vi är i Bangkok i 6 dagar. Vi bor på ett nytt hotell som ligger nära Central World och heter The Berkeley Hotel Pratunam Jo nog va det nytt å så men dom har glömt att städa rummen ordentligt. Byggdamm på fönster och bakom soffan. Mats möblerar dessutom om. Mycket frukost men ändå ingen variation. Städerskorna förstod inte engelska men dom har bara haft öppet i någon månad så dom får väl kanske en ny chans någon annan gång.

Jag låg mest i poolen och va ute och gick hela dagarna. Va och leta lite teer å så.

Jag fick svullna och onda knän och fötter va som bollar då jag va i Sverige. Bollfötterna hade lagt sig men mina knän va onda fortfarande så jag gick till ett ställe på Amarin och fick het ingefärsomslag om knäna + fotmassage.

Nästa resa blev den 15:e September. Kom plötsligt på att Mats pass går ut och det går inte att fixa det här i Malaysia för här finns bara ett litet kontor, så vi måste åka till Singapore. Tar bussen från One Utama tidigt på morgonen. Det tar ca 6 timmar att komma till Singapore och då har vi en liten bensträckarpause oxå. Vi bodde inne i China Town nära tunnelbanan så vi tar tunnelbanan dit. Jätte mycket jippon och stånd som är uppe så vi har svårt för att ta oss fram. Vi bor på The Inn som ligger på Temple Street. Tog det billigaste rumme och det vart utan fönster. Det va väldigt litet rum men vi ska ju bara sova där. När vi gick ut en sväng fick vi svar på varför alla stånd och lycktor överallt. Det är Chinatown Mid-Autumn Festival som pågått från 31 Augusti till 4:e Oktober. Grått och tråkigt väder mest hela tiden. Det är 13 år sedan jag var i Singapore och det är inte mycket jag känner igen. Vi gick och tittade vart Svenska Fiket fanns men gick inte in. Det är svinigt dyrt att fika där men vi tog oss till IKEA som finns nästan inne i stan och där kunde man fika för en varm kanelbulle och kaffe för ca 10 skr. På den IKEAs svenska mataffär fanns det Oboy, Bilar, Kanelbullar, Ostbågar, OLW Chips, Kexchoklad, Wafers, Kopparbergs cider, Öl, Champange mm mm. Tänk om vi hade kunnat ha ett sånt utbud här i Malaysia oxå. Vi åker hem redan efter 3 dagar så vi kommer hem sent på kvällen.

Den 1:e Oktober skulle jag ha följt med Mats till Bangkok men jag valde att stanna hemma. Han tog in på ett litet hotell nära kontoret. Ett hotell utan pool då jag ändå inte va med.

Nästa gång jag följde med var den 20:e Oktober och det va ingen trevlig resa för jag har fruktansvärt ont i min rygg. Hade svårt att både gå sitta och ligga. Dessutom hård säng på hotellet så varje gång jag rörde på mig vaknade jag. Hotellet vi bodde på heter Imm hotell och ligger ute vid BTS stationen On Nut. Tar ca 20 minuter att åka in till city. Ett lite annorlunda hotell. Jag tog lite massage för att försöka få igång ryggen och så badade jag i deras pool men den va ganska så smutsig så det blev bara en gång. Passade på att köpa lite böcker på min favorit second hand bokhandel. Vi åker hem igen den 26:e Oktober.

Det visade sig att jag hade en infektion i höftmuskeln så det vart till att vila ett tag.

Mats har sedan varit iväg själv en gång till men nu får vi se när vi kan åka för det är lite oroligt då dom vill ha bort regeringen innan kungen trillar av pinn. I dagsläget så är regeringen avsatt men det ska bli omval vilket dom inte hade tänkt sig utan dom vill ha in den andra regeringen istället. Tja vi får se vad som händer.

Norrtälje 2013

Posted by: Lena   in Aktiviteter/Jippon, Allmänt Jidder, Filmer, Sverige Resa

Som jag skrev så bar det av ner mot Norrtälje. Först buss till Kramfors, där byte till Norrtåg ner till Sundsvall där det byts till X2000 till Uppsala där vi hade hoppats någon skulle kunna hämta oss men vi fick ta bussen och i Norrtälje så hämta Evy oss i sin nya bil.

Vi åker direkt och äter hamburgare sedan vart det till att städa så jag slapp få dammtussar i näsan när jag ska sova.

Träffar Evy ganska ofta under den här tiden. Den 5:e Augusti så träffade jag i alla fall Lille-mor. Vi var och fikade tillsammans med Evy. Billy han mådde inte så bra. Sent på kvällen så får jag ett Skypesamtal. Rena rama turen att jag inte slagit ihop datorn redan. Det va i alla fall Jimmy som behövde låna pengar för han måste betala en straffavgift för han har varit ett par dagar längre än vad visat tillåter. Det är tur han har samma bank som mig för då går ju överföringen direkt. Vart lite spännande för vi hör ju inget ifrån han om det gått bra.

Jag och Billy åker in till Arlanda för att möta han. Har inte riktigt aning om vilket plan han kommer med men vi viste när han åkte och att det va via Zürich, å där kom han :D Det hade inte blivit så himla dyrt för han i alla fall. Har man riktigt otur så kan man hamna i fängelse eller få förbud att komma tillbaka. Det första han vill ha är en Svensk hamburgare med massor av ost och det får han, en Max Hamburgare.

Vi hjälper han till Sollentuna sedan åker vi hem.

Nu va det tydligen inte poppis att Jimmy skulle bo hemma hos sin pappa så han kom ut till norrtälje. Oj oj oj tur vi har möblerat om så nu tröck vi in en säng till honom oxå så vi ligger på rad i det lilla området av golv som är ledigt. 26 kvm med stort bord, bokhyllor, stor säng och en AC som står på golvet. Men finns det hjärterum så finns det stjärterum :D

Jag och Jimmy åker in till stan fast han ska träffa sina polare å jag får inte följa med, hmm, jag åker in och handlar kläder istället.

Liten släktträff idag nere på stan. Lille-mor och Åke är inne i Norrtälje, Evy kom och så vi då.

Den 15:e får Jimmy lägenhet. Försökte få hans far till att komma ut och hämta honom och hans saker men så blev det inte utan vi tar säng, madrass, kudde, täcke och all hans packning och ger oss på bussen. Vi åker till Teckniska och där hämtar Jimmys far oss. Det är en fin lägenhet som han får hyra i andra hand tills tanten dör.

Jag och Billy åker till Fruängen och köper högtalare. Det är tur det är tåg hela vägen till bussarna.

Hinner med att träffa en gammal kompis innan det bär av hemåt. Vi skulle ha träffats tidigare och flera gånger men hon har legat på sjukhus och inte varit någe bra alls, hjärnblödning.

Har varit och tittat på 3 filmer på bio. Två med Billy "Wolverine" som vi ser i Norrtälje och "Elizium" som vi ser på Saga på Kungsgatan. En med Jimmy "Monster University" inne på Filmstaden. 2 av 3 var bra. Wolverine och Monster University.

Har även varit på Rimbodagen den 10:e

Den 20:e bar det av hem till Malaysia igen. Lille-mor och Åke kom och hämta mig. Va där väldigt tidigt så jag hade gott om tid på mig. Dom släpte av mig vid 5:an där jag trodde jag skulle lämna väskan men jag fick gå ända bort till 2:an som ligger nästan i Märsta, i alla fall känns det som så då man ska gå hela vägen. Det va dit jag kom oxå när jag kom från Amsterdam. Måste vara den nya terminalen med Europaplan men vad vet jag. Hade mackor med mig och det va ju tur det då jag vart hungrig.

Sollefteå 2013

Posted by: Lena   in Aktiviteter/Jippon, Allmänt Jidder, Sverige Resa

Pga platsbrist så får vi bo i Eriks lägenhet som ligger mitt i centrum. Här kan vi laga egen mat och frukost.

Det är både soligt och blåsigt första veckan i alla fall. T.om lite regn.

Platsbristen beror på att Holländska vänner till Ove är här uppe. Marcell ska köra broloppet, cykla, simma och springa. Marcell har sin mamma med sig. Vi är med och hejar på Marcell.

Billy åker ner till Sundsvall i några dagar. Jag och Sussi åker på lite loppisrundor. Jag har turen och får låna Hillboms bil.

Den 23:e var det tjejträff på 38:an. Mysigt som vanligt och så hade vi tur med vädret.

Den 24:e blev det middag uppe på nya Hallsta. Dom har verkligen byggt om och gjort fint. Vacker utsikt över staden där man sitter och äter. Tycker väl kanske det är lite väl stor matsal. Efter middagen åker jag och Billy till Pia och äter efterrätt och spelar spel.

Den 25:e på torsdagen så är vi några unga 50 åringa brudar som firar lite tillsammans. Vi träffas hos Lena och grillar sedan tar vi oss ner till stan och Stadsparken för Trollskoj XL och tur med vädret har vi oxå.

Så vart det Laxfestival och återvändarkväll. Jag och Billy får byta sovplats och hamnar på Appelbergs igen. Erik behövde sin lägenhet. Som vanligt bär det av upp till Pia för att äta grillat. Sussi och Kjell är där oxå. Så bär det ner till Stadsparken och festande.

Lördagen grillas det hos Ove så jag träffar Pia o co nere i Parken. Mycket folk till nanne Grönvalls uppträdande.

Söndag flyttar vi tillbaka till Eriks lägenhet och på kvällen spelar vi spel hos Pia.

Sedan flyttar vi igen till Ove på tisdagen då det skulle in hantverkare i lgh. Spelar spel på kvällen igen och ikväll blev det regn. Precis som om det sparat sig lite.

På torsdagen bar det av till Norrtälje med buss och tåg och tåg och buss.

Den 15:e Juli klockan 23.20 (17:20) lokal tid åker jag till Sverige. Jag missade inget flyg och inget tåg. Landade på Arlanda 16:e Juli klockan 8:50 (14:50) lokal tid. När jag kom fram hade jag inget kräm i min telefon så det första jag gör är att leta reda på en eluttag och det va inte lätt men fann ett under en bänk. Måste ju ha igång telefonen så jag kan komma i kontakt med bl.a Billy som ska åka med samma tåg som mig och Hillbom som ska komma och hämta oss i Sollefteå.

När jag väl fått igång telefonen så visar det sig att jag tappat massor av mina kontakter. Ja vi gjorde ju en reset på våra telefoner förra månaden för att se om dom kanske kan bli lite snabbare men det blev dom inte. Jag va säker på att jag gjort backup på alla nummer men det hade jag tydligen inte så nu var det att se till att få igång internet så jag kan leta nummer på enrio eller hitta.se.

12:40 (18:40) går tåget från Arlanda. Billy han klev på inne på centralen. Han ha varit vänlig och köpt sallad så vi har något att äta.

Först anländer vi Sundsvall där vi nästan håller på att blåsa bort, så blir det buss till Sollefteå och anländer ett blåsigt Sollefteå klockan 18:10 (00:10 17:e) Första natten bor vi på Appelbergs och där ingår middag i priset. Tog en sväng på stan då det va grillafton men det var dåligt med folk. Jag somnade ganska så tidigt.